Posted about måndag, april 14th, 2014 02:08 e m GMT +2

Det våras för konsten!

Allt fler varumärken väljer att flirta med konsten för att skapa uttryck och addera en ny dimension till sin produkt. Vi har sett det på bland annat modevisningar, i musikvärlden och i reklamkampanjer. Idén är inte ny men att konstvärlden har blivit mer flytande och gränsöverskridande är ett faktum. I takt med detta verkar även intresset för konst ha ökat och hittat hem hos en allt större massa. Konsten är inte längre fokuserad till gallerier och museum, vi ser den omkring oss mer än någonsin.

Snart stundar påsken och till er som inte har några planer så är konstrundan på Österlen ett tips för den konstintresserade. Här öppnar konstnärer upp sina hem och gallerier och man får som besökare uppleva ett annorlunda men härligt sätt att möta konsten och konstnären på. Så personligt det bara kan bli.

För lite mer proffsutlåtande om dagens konstscen vände jag mig till David Franzén som driver A Gallery i Göteborg.

Vilka tendenser tycker du man kan se inom konstscenen idag?
Upplever ett par tydliga tendenser, låt mig nämna två huvudsakliga. Fotokonsten är populärare än någonsin, och konstmarknaden generellt sett har påverkats av den ökade tillgänglighet som våra internetvanor har skapat. Tillgänglighet kontra exklusivitet har alltid gått hand i hand. Idag när konsten inte längre är koncentrerad till gallerier och finns mer tillgänglig så påverkas också värdet av både den ”dyrare” och ”billigare” konsten.

Vilket tips skulle du ge till den ovana konstköparen?
Ovana konstköpare som är intresserade av att köpa konst skall försöka se och uppleva så mycket som möjligt, och fråga mycket. Det är en spännande och inspirerande lärandeprocess. Efterhand kommer man på vad man tycker om. Ibland spelar pengar roll, men inte alltid. Våga se och våga göra fel!

Fotokonst har seglat upp och känns mer populärt än någonsin – hur ser du på det?
Fotokonsten har varit stor länge. I Sverige har den blivit större alldeles nyligen. Marknaden har påverkats positivt då tillgången har blivit mycket tillgängligare genom den digitala världen. Det gäller praktiskt taget all konst, men särskilt inom fotokonsten. Fysisk tillgänglighet genom framgångsrika Fotografiska i Stockholm och på senare tid även Moderna museet, Hasselblads Center och enskilda gallerier.

Vad har du på gång framöver?
Det händer mycket för A Gallery framöver och det ser ut att bli en spännande ny tid! Vi har flyttat in i ett fantastiskt  kontor med bland annat Relevent. Vi planerar utställningar runtom i Sverige och så väntar vi med spänning på kulturarenan som i höst kommer öppna upp här på Tredje Långgatan. Detta blir en boost för den kulturella och publika näringen. Därtill fortsätter vi vår vana trogen att hjälpa både privatpersoner och företag med inköp, värdering och annan service vad gäller konst och utsmyckning.

Favoritkonstnär?
Har ägnat mig åt konst alldeles för länge för att bara kunna ha en favoritkonstnär. Men här är några; Mark Rothko, Andy Warhol, Liu Bolin, Astrid Sylwan, Jacob Felländer, Alexander Klingspor och Jan Håfström. Men som sagt – det finns många många fler!

Tack David, och välkommen till oss i Relevents nya fina lokaler!